Gyakran felkeresik cégünket, akár már meglévő ügyfeleink, akiknek dolgoztunk Budapesten és elégedettek voltak a munkánkkal, vagy akár új érdeklődők, hogy vidéki házaikba is adjunk ajánlatot, szereljünk fel klímát.
Ezeket a megkereséseket minden alkalommal nagyon megköszönöm, de nem vállalom el a távolsági szerelést. Miért?
A klíma sajátossága, hogy igényli a folyamatos karbantartást és műszaki felügyeletet, mindig előfordulhat, hogy egy apró javításra, igazításra szükség lehet a megfelelő működéshez.
Eldugulhat a cseppvízcső, rezonálhat a kültéri burkolata, zöröghet a beltéri egység, apróságok, sokszor pár perces munkák, aminek a többségét ingyen kijavítjuk, de mégis szükség van a szakemberre, tehát nem tudjuk távolról vagy ráolvasással javítani. Ki kell mennie a szerelőknek a helyszínre, szerencsés esetben egy alkalommal, ha nem kell alkatrész, és a hibafeltárás után megoldani az ügyfél által észrevételezett problémát. Amennyiben alkatrész is szükséges akkor megrendelni és amikor beérkezik- napok vagy hetek múlva- akkor újra kimenni és megjavítani a klímát. Ez a műveletsor nyári időszakban- mert ugye mikor máskor megy tönkre a klíma- vidékre kiszállással közel megoldhatatlan.
Miért? A kánikulai időszak első szakaszában beindul a városban vagy 100.000 darab klímaberendezés, nagyjából ez egy-két hetes időszak, ami a főpróba is egyben, mert az első meghibásodások ilyenkor jelentkeznek, vagy akár csak ilyenkor derül ki, hogy a kondenzvizet elvezető cső eldugult a télen- bogár, pók, szöszmösz, bármi. Tehát folyik a klíma a falon, vagy cicereg a beltéri egység, hangos a kültéri, lemezhangok stb. Ebben az időszakban külön ügyeleti csapatot tartunk készlenlétben, aki elhárítja az apró hibákat és segít beüzemelni a berendezéseket.
Mivel két évtizede klímákat szerelünk így lehet sejteni, hogy milyen mennyiségű klímát kell üzemben tartanunk és hibákat elhárítanunk, tízezres a nagyságrend. A munka reggeltől sokszor estig tart és még el sem hagytuk a Budapest táblát, nem is tudnánk.
Sőt! Néhányan talán tudják, hogy cégcsoportként működünk a Pesti Klíma Kft -vel, akiknek ugyanaz a dolguk, mint nekünk, csak éppen a város másik végén, mert csak így tudunk elég közel lenni az ügyfelekhez és Budapest másik végén is időben szolgáltatni, javítani. Ők viszik a felső pesti részt, ami nekünk már több órás út lenne a városon keresztül, felmérésben szerelésben és javításban is. Mindezt csak azért, hogy helyben dolgozzon mindegyik csapat és megoldható legyen az ügyfelek kiszolgálása, időben és térben egyaránt. De! Még így is, közel 40 fős létszámmal dolgozva előfordul, hogy nem érzem elég gyorsnak és hatékonynak a reagálásunkat egy meghibásodásra, javításra a kánikulai napokban, így minden évben igyekszem fejleszteni a tevékenységünket, mert aki fizetett a szolgáltatásunkért, felszereltünk neki egy klímát, az elvárhatja, hogy használni is tudja, amikor nyáron szüksége van rá! Ez alapelv a cégünknél.
De beszéljünk az anyagi vonatkozásáról is a vidéki hibajavításnak, ami legalább ennyire fontos. Például Budapest- Balaton távolságból egy nyaralóban felszerelt klímának az 5 perces javítása az utazással, költségekkel, kiesett idővel nagyjából az 50.000Ft környéke, tehát egyetlen javítás elvitte a profitot és innentől már mínuszban van a beszerelő cég. Ha pedig idővel az évek alatt, van száz, vagy ezres nagyságrendű vidékre telepített gépünk akkor szinte biztos, hogy elkezdődik a folyamatos és veszteséges távszervíz, az idők végezetéig. Persze, mi is megtehetnénk, amit olyan sokan a szakmában, hogy minden év végén számot cserélünk, esetleg bujkálunk vagy hitegetünk, de erre nem lehet komoly vállalkozás alapozni, igenis korrekt módon kell működni és csak olyat vállalni, amit tudunk később is tartani.
Ezzel szemben elgondolkodtatott a minap, mentem hazafelé az M7-esen egy nyári délután, vagy hat darab vidéki klímás cég autója mellett haladtam el, jellemzően 100 plusz, de találtam 250 kilométerről feljáró brigádot is, hogy ők hogyan oldják meg azt a problémát az ország másik végéből, ami nekünk 3 kerülettel odébb is komoly logisztikát igényel, Budapest egyik legnagyobb szerelőcsapatával? Hogyan tudják a telepítéseik karbantartását, javítását megszervezni? Milyen vállalási határidővel dolgoznak egy hibás klíma esetén? Meddig tart náluk az ügyfélkezelés, évekig, évtizedig, mint nálunk?
Nem szeretnék találgatni, hiszen nagyon sok cég és nagyon sok kiváló szakember létezik, becsülöm azokat, akik naponta több órát utaznak a munkalehetőségért és minden elismerésem érte. Viszont azt is tudom, hogy rengeteg cég „eltűnik” nem veszik fel a telefont, elérhetetlenek, ha már nem szerelni, hanem javítani kell, ettől mindenki menekül. Ilyenkor bizony szegény porul járt ügyfél fogja a telefonkönyvet, oda készít egy pohár vizet és próbál valakit felhajtani, aki hajlandó megjavítani egy másik cég által szerelt klímát. Nyáron, a kánikulában…. reménytelen.
Igen, tudom, hogy nyáron a budapesti cégek már nem tudnak holnapra szerelést vállalni, pedig lenne rá igény, de tényleg az a megoldás, hogy jöjjön bárki, bárhonnan csak szereljen?
A fentiek alapján mindig azt tanácsolom a vidéki megkeresésekre, hogy a közeli klímás a jó klímás és helyben célszerű egy mestert felkérni a munkára, aki később is könnyen elérhető, nem problémás a karbantartás és az apró javítások megoldása. Természetesen ez visszafelé is igaz, Budapestre sem érdemes 100 kilométerről beszerelőt hozni, mert a későbbi üzemeltetéshez pont így szükség lesz egy elérhető cégre, aki segít amikor meghibásodik a berendezés, vagy akár csak karbantartani kell majd a klímát idővel.
Zárásképpen pedig egy, még számomra a sokat látott cégvezetőnek is elképesztő sztorit mesélek el. Nem szokásom más munkájával foglalkozni, mert mindenki söprögessen a saját háza tájékán, de ez egyszer és megígérem nem több alkalommal, kivételt teszek.
Egy nyári napon csörög a telefonom, jónapot kívánok cégvezető úr, küldtem Önnek emailben egy fényképet, megtenné, hogy véleményezi a szerelést.
Emlékeztem a felmérésre és az árajánlatra is halványan, megnyitom a kapott emailben a képet és végig szaladt a hátamon a hideg. A kb 8 méter magasban, járda fölött lévő kültéri egységet műanyag gyors kötözővel rögzítette a „mester”, nem törődve azzal, hogy a kültéri egység bármikor egy gyalogos nyakába pottyanhat. Éreztem ahogyan felkúszik a rémület bennem, melyik kollégám követhette el ezt a szörnyűséget?? Azt sem tudom mit teszek a bűnössel ezért, olyan dühös vagyok.
Hja nem, nem Önök szerelték, köszönöm az ajánlatot ezúton is, a szomszédban szereltek, az egyik ismerősöm vidéki unokatestvére, akik NYÁRON KLÍMÁZNAK és ők tettét fel nekem is. Árban nem volt különösebb különbség, de ők ráértek most a nyár közepén is elvállalni, de most azt gondoltam megkérdezem Öntől is, hogy rendben van e így a kültéri egység.
Nem, nincsen, sőt! Azonnal hívja fel őket, hogy szedjék le, majd tegyék fel rendesen mielőtt halálos baleset lesz a vége.
Hívtam őket párszor, de mostanában nem járnak Budapesten, így arra gondoltam, hogy esetleg Önök térítés fejében megcsinálnák rendesen nekem.
Itt akár lehetne mesebeli vége a történetnek, ahol a jóságos cégvezető azt mondja, ejnye bejnye, hát, ha már nem is mi szereltük a klímát, de nagyon szívesen kijavítjuk más kontár munkáját. De ez lenne a mese, a valóság az volt, hogy mereven elutasítottam a javítást és azt tanácsoltam az ügyféljelöltnek, hogy ha senki sem vállalja- nyáron, kánikula kellős közepén, ugyan ki vállalná- akkor hívja ki a tűzoltóságot, létrás autóval és a kellő honorárium/ büntetés ellenében szedesse le, de azonnal a kültérit, mielőtt ráesik valakire a hanyagság miatt.
Igen, előfordulhat, hogy mi is hibázunk, de ez maximum abban merülhet ki, hogy van a klíma felrakásában 3 milliméter jobbra vagy balra, esetleg valami hasonló kaliberű esztétikai hiba, amit az első észrevételre korrigálunk, mert mi ebből élünk, ez a munkánk, nem CSAK NYÁRON KLÍMÁZUNK!