Mi az oka ennek?
A klímákban nem üzemszerű, hogy gázt kell töltögetni bele, főleg nem szezonról szezonra, mégis egy elterjedt vélekedés, hogy ha baja van a klímának, nem hűt, akkor egyszerű gáztöltéssel megoldható a probléma és visszaáll a normál működés.
A klímák jól felszerelve, megfelelő anyagokat használva és megfelelő minőségű berendezést feltételezve ugyanis nem igénylik a gáztöltést, akár teljes élettartamukban 10-15 év, de akár 20 is lehet, végig üzemelnek gázveszteség nélkül mivel tömített, gáztömör a rendszer.
Tehát ahol évenkénti, akár több töltögetéssel találkozunk ott biztosak lehetünk benne, hogy műszaki problémával állunk szemben, akár olyannal, ami gazdaságtalanná teszi a javítást, de főleg a folyamatos gáztöltést.
Egy klíma gázzal történő feltöltése piaci áron 30.000-60.000Ft között mozog, ami függ a mennyiségtől, de inkább a szerelés szezonalításától és a klíma elérhetőségétől. Értelemszerűen egy tetőre felszerelt, alpintechnikával megközelíthető klíma szervizelése ennek a többszöröse is lehet, mivel minden felszerelést és magát a szerelőt is köteles biztosítással kell a feladat idejére ellátni, ami jelentős időtényező a kockázat mellett.
Feltételezve egy sima, általános és könnyen elérhető kültéri egységet úgy számoljunk mondjuk a szezonban 50.000Ft-os árral, ami azt jelenti, hogy jön egy szerelő, hozza a hűtőközeget, végez egy nitrogénes nyomáspróbát, valamennyit vákuumol, megvárja az eredményt és mérleggel betölti a gyári töltetét a gépnek, meghúzza a csatlakozókat és indul a reménykedés, hogy kihúzza a gép a nyarat. A hivatalos protokoll szerint 24 órára kellene nyomás alatt tartani a gépet és csak utána folytatódhatna a javítás, de ugyan melyik szerelő fogja nyáron így elvégezni a javítást?
Akár lehetne is örülni a fenti összegnek és eredménynek, ha tudjuk, hogy tartós és sikeres volt a javítás, de sajnos pont innen gördülnek tovább a problémák. Ugyanis a gáz elment a gépből, valahol, valamiért. Ez a gázszivárgás lehet annyira csekély, hogy egy rövid vákuumolással, nitrogénes nyomáspróbával nem detektálható, sőt, még a szivárgást érzékelő műszerek sem mutatják ki, mivel annyira apró résen távozik el- sokszor csak hetek alatt- a klímából, hogy csak a hűtési képesség megszűnésével lesz újra nyilvánvaló, hogy eddig tartott a működés, megint rossz a klíma és ismét lehet szerelőt keresgélni, aki hajlandó a javítással próbálkozni a nyár kellős közepén. Gondolom nem kell ecsetelnem milyen esélyekkel lehet szerelőt találni a feladatra.
Mit tehet az ügyfél?
Az első és legfontosabb, ha tudjuk már egy tavalyi nyár alapján, hogy problémás a berendezésünk, gázvesztéssel működik, akkor még a télen- tavasszal érdemes letesztelni a működését, akár fűtési üzemmódban próbára tenni, hogy teszi a dolgát vagy sem. A fűtéssel történő teszt tökéletes erre a célra mivel jóval magasabb üzemi nyomáson dolgozik ilyenkor a klíma és ha nem fűt akkor hűteni sem fog majd a nyáron.
Tehát teszteljük le télen a berendezést, amikor azt látjuk, hogy bizony nem működik megfelelően akkor kell a szerelőt kihívni és átbeszélni vele a lehetőségeket a folytatásra.
Milyen szempontokat érdemes mérlegelni?
A klíma élettartam általában 10-15 év, egyes típusok akár 20 évig is problémamentesen működnek, jellemzően a minőségibb berendezéseket gyártó cégek klímái. Tehát ezen a skálán kell a gépet elhelyezni és mérlegelni, hogy a javítással vagy a cserével járunk jobban. Nehezíti a kalkulációt, hogy a javítás minősége és tartóssága nem belátható és csak tippelni lehet mennyire lesz kidobott összeg akár már az első felesleges 50.000Ft-os gáztöltés, vagy mennyi időt nyerünk vele, napokat, heteket, egy évet, nem tudni. Egy tartós javításhoz- amennyiben nem teljesen nyilvánvaló, hogy egy rossz peremezés a csövön, vagy rosszul meghúzott csavar okozta a gázszivárgást- ha maga a géptestben, elpárologtatókon van a lyuk- a klímát le kell szerelni és műhelyben elvégezni a protokoll szerinti vizsgálatot aminek simán lehet az eredménye, hogy igen, megvan a lyuk a hőcserélőn de bizony többe kerül a leves mint a hús, az alkatrész beszerzése, forrasztás, feltöltés, egy új klíma ára és akkor még mindig csak van egy használt, több éves, javított gépünk.
Javaslatom erre az esetre.
Első körben történjen meg a klíma átvizsgálása és ha a szerelői szemle alapján nem egy laza kötés, csavarozási, peremezési hiba miatt szökött el a gáz akkor érdemes a berendezés életkorát és minőségét mérlegelni, hogy megéri egyáltalán az 50.000Ft-os gáztöltés vagy sem, inkább legyen ez a pénz már beletéve egy új klíma vásárlásába, mert gazdaságtalan javítani a régit. Általánosan az 5-6 éves minőségi klímák még megérdemelnek egy javítási kísérletet, az idősebb és főleg noname gépeknél viszont jelentős a kockázata, hogy maga a klíma szerelvények gyenge minősége okozza a gázszivárgást és csak napokat, heteket nyerünk majd egy gáztöltéssel, kidobott pénz volt a javítás.
Egyes típusok esetében kapásból tudjuk, hogy igen, ez a gyártmány, ennyi idősen elkezdni elengedni a hűtőközeget és innentől már csak az évenkénti töltögetéssel lehet a működést biztosítani, ami nagy pazarlás és rendkívüli módon környezetkárosító is egyben. Arról nem is beszélve, hogy mikor máskor, mint a nyár kellős közepén megy el a hűtés amikor szinte megoldhatatlan egy hatékony szervizelés, vagy egyáltalán javítás.
Összegzés.
Minden esetben szezonon kívül történjen meg időben egy karbantartás, üzemi próba, hogy a klíma esetleges hibája ne a szezon közepén, az első kánikulai beindításkor derüljön csak ki. Így lesz idő a megfelelő javításra, vagy ha már nem gazdaságos a fent leírtak szerint, akkor e berendezés cseréjére és nem az utolsó pillanatban kell egy éppen ráérő szerelőcsapatot megbízni a munkával, jóval drágábban mintha ez a koratavaszi vagy őszi időszakban történik meg.
Budaklíma.
Bata József